LONG WAY daleka droga.Turystyka motocyklowa,wyprawy Hayabusa po Europie.


Idź do treści

Motocykl

O motocyklu

SUZUKI GSX1300R Hayabusa

Motocykl który użytkujemy od początku idei „Long way-daleka droga...” to Suzuki GSX1300R Hayabusa limitowana wersja z 2003r.

Poniższy tekst został zamieszczony w okrojonej formie (objętość druku) w magazynie MOTOVOYAGER sierpień/wrzesień 2009r. i jest mojego autorstwa Darek B.

Pierwszy na świecie seryjny motocykl, który przekroczył
magiczną prędkość 300 km/h wywołał w roku 1999 wiele
emocji. Nie spotykana do tamtej pory stylistyka,
aerodynamicznie dopracowana sylwetka, potężna moc i moment obrotowy czterocylindrowego silnika, pozwalający uzyskać wysokie przyspieszenia.
Emocje wokół tego modelu były skrajne, od zachwytu po
zniesmaczenie. Szybko motocykl ten stał się ulubieńcem tunerów i kierowców startujących w wyścigach na ćwierć mili, amatorów przyspieszeń i wysokich prędkości oraz zwolenników dalekiej turystyki.

.

HAYABUSA

Premiera „Hajki” miała miejsce w roku 1999, produkcje kontynuowano do roku 2007. ,później wprowadzono zupełnie zmieniony model K-8.
Podczas tego okresu nie było przeprowadzanych większych zmian.
W 2001r. wprowadzono elektroniczną restrykcje prędkości, od tej pory prędkość maksymalna wynosiła około 290km/h. Z tarczy prędkościomierza znikło 340, pojawiło się natomiast 280. Pompa paliwa powędrowała do zbiornika. W modelu K-3 zastosowano nowy 32-bitowy komputer sterujący pracą silnika, zastosowano nowy alternator oraz lagi przedniego zawieszenia pokryto azotkiem tytanu. K-4, motocykl otrzymał sondę lambda.
Zmieniano również kolory i sposób malowania w poszczególnych latach. Nie odbyło się jednak bez chorób okresu dziecięcego w początkowej fazie produkcji. Pierwszą z nich był napinacz łańcuszka rozrządu,w skrajnych przypadkach łańcuszek potrafił przeskoczyć, dochodziło w tedy do pogięcia zaworów, by temu zapobiec Suzuki wprowadziło nowy napinacz.
W modelach K1 pękała również rama pomocnicza utrzymująca tył motocykla z siedzeniami. Była ona wykonana z aluminium, zmusiło to producenta do zastąpienia ją na stalową. Należy zwrócić uwagę kupując model z pierwszego roku produkcji, montaż kufrów mocno obciąży ten element motocykla.

Silnik i osiągi

Czterocylindrowa jednostka z czterema zaworami na każdy cylinder, chłodzona cieczą, zasilana wtryskiem paliwa, wyposażona w system dynamicznego doładowania, dzięki dużemu momentowi obrotowemu ciągnie już od 2tys. obrotów na 6 biegu, prędkość wtedy wynosi około 60km./h. Jest to doskonały turystyczny atut, nie ma potrzeby częstego zmieniania biegów. Mój motocykl wyposażony w kufry i obładowany ekwipunkiem wraz z pasażerem nawet na stromych Alpejskich podjazdach nie cechował się spadkami mocy. Zastosowanie wałka wyrównoważającego pozbawiło silnik generowania większych wibracji, odczuwanych jedynie w zakresie 5tys. obrotów

Właściwości trakcyjne

Motocykl prowadzi się jak po torach,podróżuje się nim jak limuzyną na dwóch kołach,zakręty pokonuje bezproblemowo. W mieście,lub w korkach z powodu dużej masy i gabarytów oraz dużego promienia skrętu brakuje nieco zwinności,jadąc jednak w trasie nie daje się już tego odczuć.
Zawieszenie daje duże pole manewru,posiada pełną regulacje,dzięki temu każdy kierowca bezproblemowo znajdzie własne nastawienia. Będąc na Islandii po odpowiedniej korekcie ustawień,skusiłem się nawet na jazdę po bez asfaltowych,a jedynie utwardzonych nawierzchniach.
Motocykl czuły jest na duże zużycie ogumienia. Zużyta opona tylna daje mocno odczuć koleiny i nierówności na drodze,mocno zjechany przód po puszczeniu kierownicy wprowadza motocykl w lekką shime,pomimo zastosowania seryjnie amortyzatora skrętu.

Ergonomia

Aerodynamiczny kształt sprzyja komfortowi podróżowania. Nie czuć oporu powietrza nawet przy dużych prędkościach. Ja jednak w moim motocyklu zmieniłem przednią szybę na wyższą, co jeszcze mocniej wpłynęło na kulturę podróżowania. Pozycja podczas jazdy jest wygodna, dająca odprężenie na długich dystansach. Moim maksymalnym przebiegiem jaki pokonałem bez większych przerw to 2tys. km, co ważne nie objawiło się to długim dochodzeniem do siebie po skończonej jeździe. Pasażer też nie ma argumentów by narzekać, dobrze umiejscowione podnóżki nie zmuszają do mocnego zgięcia kolan. Podczas przyspieszeń jadący na tylnym siedzeniu może mieć problem z trzymaniem. Pasażerowie będący zemną w dalszej podróży, nigdy nie narzekali na brak komfortu.

Ładowność i zasięg

179 kg. ładowności to mało jak na motocykl sportowo-turystyczny, należy zatem zastanowić się mocniej nad tym co będzie bardziej potrzebne podczas podróży. 22 litrowy zbiornik to teoretyczny zasięg 400 km, w praktyce wystarcza to na przebycie dystansu ponad 300 km.

Przekładnia i sprzęgło

Sześciobiegowa skrzynia biegów pracuje bezproblemowo,biegi wskakują pewnie, chociaż wymagają większego nacisku podczas zmiany w porównaniu do konkurencyjnego modelu CBR1100XX. Sprzęgło pomimo zastosowania hydraulicznego sterowania, jest słabo wyczuwalne i pracuje dosyć ciężko. Częstą usterką którą również zanotowałem w moim motocyklu jest wyciek płynu z wysprzęglika. Skrzynia i sprzęgło jako podzespoły należą do trwałych elementów.

Hamulce

Przedni hamulec to 6 tłoczkowe zaciski współpracujące z tarczami 320mm.Podczas hamowania trzeba użyć więcej siły na dźwignie, punkt zblokowania koła jest dobrze wyczuwalny. W mojej ocenie jest to słaby punkt motocykla. Dla poprawy skuteczności działania warto zainwestować w stalowe oploty oraz stosować klocki renomowanych firm. Dziwi mnie fakt,że Suzuki nie zmodernizowało tego elementu w kolejnych latach produkcji.Z tył zamontowano 2 tłoczkowy zacisk i tarcze 240mm,układ ten jest skuteczny.

Zużycie paliwa

Hajabusa jak na tą pojemność jest nad wyraz oszczędnym sprzętem.Podczas podróży w kolumnie motocykli moja BUSA nie przekraczając prędkości 100km/h, według odczytu z komputera zużywała 4,5l na 100km. Według tych samych wskazań, średnia z dalekich wojaży obutego w kufry motocykla, oscylowała zawsze na poziomie 6-7 litrów. Nigdy też podczas szybkiej jazdy autostradami nie przekroczyła 9l, i była niższa od towarzyszących motocykli klasy 600.
Obecnie zastosowałem w mojej Hajce,pełen układ wydechowy 4w1 Akrapovica oraz power commander z mapą pamięci do wyżej wymienionego układu,co spowodowało 10% wzrost zużycia paliwa, dając również wyraźny przyrost momentu obrotowego w zakresie średnich obrotów.

Wyposażenie

Motocykl seryjnie jest dobrze wyposażony, posiada wskaźnik paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego, pełen zestaw kontrolek, zegar oraz dwa liczniki przebiegu dziennego, dodatkowym plusem jest możliwość odczytu zużycia paliwa. Pracuje on w dwóch trybach: średnia ilość zużytych litrów na 100 km. oraz średnia ilość kilometrów przejechanych na 1 litrze.

Serwis, obsługa i eksploatacja

Serwis i wymianę oleju należy przeprowadzać co 6000km. Regulację płytkową zaworów należy wykonywać co 25000 km, zazwyczaj sprowadza się to do co najwyżej drobnych korekt.
Motocykl nie należy do tanich w eksploatacji,ze względu na moc wymaga użycia mocnych zestawów napędowych oraz wysokiej jakości klocków hamulcowych. Opony ulegają szybszemu zużyciu,jednak zależy to od sposobu użytkowania, z pewnością turystyczne podróże przedłuża ich żywotność. Odradzam oczywiście stosowanie używek!!!!!

.



Podsumowując

Hayabusa to dobra alternatywa do szybkiej turystyki, niezła ergonomia, bezawaryjność w połączeniu z bardzo silną i elastyczną jednostką napędową, dodatkowo podczas „produkcji” takiej mocy zadowalającą się umiarkowaną ilością paliwa, co wpływa pozytywnie na zasięg motocykla.
Zastrzeżenia można mieć do niewielkiej ładowności,a wysokie koszty eksploatacji można zredukować przez delikatniejsze obsługiwanie się rolgazem.



Powrót do treści | Wróć do menu głównego